خدمات تلفن همراه
دسته بندی موضوعی احکام شرعی - حیوان
نرم افزارهای رایگان تلفن همراه
بازی و سرگرمی
قرآن
مفاتیح
نهج البلاغه
صحیفه سجادیه
اوقات شرعی
مسائل شرعی
گنجینه معنوی
آشپزی
مناسبت ها
الحان قرآن
صحیفه نور امام خمینی ره
پنل عضویت
1-آبكشى حيوان
پاک شدن بدن حیوانات بعد از برطرف شدن عین نجاست
216 - اگر بدن حیوان به عین نجس مثل خون ، یا متنجس مثل آب نجس ، آلوده شود،چنانچه آنها برطرف شود، بدن آن حیوان پاک می شود. و همچنین است باطن بدن انسان مثل توی دهان و بینی . مثلا اگر خونی از لای دندان بیرون آید و در آب دهان ازبین برود، آب کشیدن توی دهان لازم نیست . ولی اگر دندان عاریه در دهان نجس شود، باید آن را آب بکشند، به احتیاط واجب .
2-آميزش با حيوان
نجس بودن بول و غائط حیوانی که انسان با او نزدیکی کرده باشد
86 - بول و غائط حیوان نجاستخوار، نجس است . و همچنین است بول و غائط حیوانی که انسان آن را وطی کرده ، یعنی با آن نزدیکی نموده ، و گوسفندی که استخوان آن از خوردن شیر خوک ، محکم شده است .
3-آميزش با حيوانات
لزوم غسل و وضو اگر با حیوانی آمیزش کند و منی بیرون نیاید و قبلا هم وضو نداشته باشد
351 - اگر نعوذ بالله حیوانی را وطی کند یعنی با او نزدیکی نماید و منی از اوبیرون آید غسل تنها، کافی است . و اگر منی بیرون نیاید، چنانچه پیش از وطی وضوداشته باز هم غسل تنها کافی است ، و اگر وضو نداشته ، احتیاط واجب آن است که غسل کند، وضو هم بگیرد.
4-اجزاء حرام حيوان
بیان پانزده چیزی که از حیوان حلال گوشت حرام است
2626 - پانزده چیز از حیوانات حلال گوشت ، حرام است : 1- خون 2-فضله 3- نری 4- فرج 5- بچه دان 6- غدد که آن را دشول می گویند 7- تخم که آن رادنبلان می گویند 8- چیزی که در مغز کله است و به شکل نخود می باشد 9- مغز حرام که در میان تیره پشت است 10- پی که در دو طرف تیره پشت است 11- زهره دان 12- سپرز ( طحال ) 13- بول دان ( مثانه ) 14- حدقه چشم 15- چیزی که در میان سم است و به آن "ذات الاشاجع " می گویند.
5-استبراء حيوان
مدت لازم برای قرنطینه حیواناتی که به خوردن نجاست عادت کرده اند
220 - بول و غائط حیوانی که به خوردن نجاست انسان عادت کرده ، نجس است . و اگر بخواهند پاک شود باید آن را استبراء کنند، یعنی تا مدتی که بعد از آن مدت دیگر نجاستخوار به آن نگویند، نگذارند نجاست بخورد و غذای پاک به آن بدهند. و بنابر احتیاط واجب باید شتر نجاستخوار را چهل روز و گاو را بیست روز وگوسفند را ده روز و مرغابی را پنج روز و مرغ خانگی را سه روز، از خوردن نجاست جلوگیری کنند، و غذای پاک به آنها بدهند.
6-بچه حيوان
حرمت گوشت بچه مرده ای که از شکم حیوان زنده بیرون آید
2590 - اگر از شکم حیوان زنده بچه مرده ای بیرون آید یا آن را بیرون آورند،خوردن گوشت آن حرام است .
7-تذكيه حيوان
حکم حیوانی که نتوان آن را بدستور شرع تذکیه کرد
2598 - اگر حیوانی سرکش شود و نتوانند آن را به دستوری که در شرع معین شده بکشند یا مثلا در چاه بیفتد و احتمال بدهند که در آن جا بمیرد و کشتن آن به دستورشرع ممکن نباشد، چنانچه با چیزی مثل شمشیر که به واسطه تیزی آن بدن زخم می شود، به بدن حیوان زخم بزنند و در اثر زخم جان بدهد، حلال می شود و رو به قبله بودن آن لازم نیست ولی باید شرطهای دیگری را که برای سر بریدن حیوانات گفته شد،دارا باشد.
8-حيوان اهلى
حلال بودن حیوان حلال گوشت وحشی به شکار و عدم حلیت حیوانات اهلی به شکار
2584 - حیوان حلال گوشت وحشی مانند آهو و کبک و بز کوهی و حیوان حلال گوشتی که اهلی بوده و بعدا وحشی شده مثل گاو و شتر اهلی که فرار کرده و وحشی شده است ، اگر به دستوری که بعدا گفته می شود آنها را شکار کنند، پاک و حلال است ولی حیوان حلال گوشت اهلی مانند گوسفند و مرغ خانگی و حیوان حلال گوشت وحشی که به واسطه تربیت کردن اهلی شده است ، با شکار کردن پاک و حلال نمی شود.
9-حيوان با خون جهنده
نجاست حیواناتی که خون جهنده دارند به مردن
2589 - فیل و خرس و بوزینه و موش و حیواناتی که مانند مار و سوسمار درداخل زمین زندگی می کنند، اگر خون جهنده داشته باشند و به خودی خود بمیرند، نجسند، و همچنین اگر سر آنها را ببرند، پاک نمی شوند، مگر راسو و سوسمار که پاک شدن آن با تذکیه خالی از وجه نیست .
10-حيوان مرده
واجب نبودن غسل مس میت در صورت تماس با حیوان مرده
521 - اگر کسی بدن انسان مرده ای را که سرد شده و غسلش نداده اند مس کند، یعنی جایی از بدن خود را به آن برساند، باید غسل مس میت نماید، چه در خواب مس کندچه در بیداری ، با اختیار مس کند یا بی اختیار. حتی اگر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان میت برسد، باید غسل کند. ولی اگر حیوان مرده ای را مس کند، غسل بر او واجب نیست .
11-حيوان وحشى
حلال بودن حیوان حلال گوشت وحشی به شکار و عدم حلیت حیوانات اهلی به شکار
2584 - حیوان حلال گوشت وحشی مانند آهو و کبک و بز کوهی و حیوان حلال گوشتی که اهلی بوده و بعدا وحشی شده مثل گاو و شتر اهلی که فرار کرده و وحشی شده است ، اگر به دستوری که بعدا گفته می شود آنها را شکار کنند، پاک و حلال است ولی حیوان حلال گوشت اهلی مانند گوسفند و مرغ خانگی و حیوان حلال گوشت وحشی که به واسطه تربیت کردن اهلی شده است ، با شکار کردن پاک و حلال نمی شود.
حرمت گوشت شکار حیوان وحشی اگر نتواند پرواز یا فرار کند
2585 - حیوان حلال گوشت وحشی در صورتی با شکار کردن پاک و حلال می شود که بتواندفرار کند یا پرواز نماید، بنابر این بچه آهو که نمی تواند فرار کند و بچه کبک که نمی تواند پرواز نماید، با شکار کردن پاک و حلال نمی شود، و اگر آهو و بچه اش را که نمی تواند فرار کند با یک تیر شکار نمایند، آهو حلال و بچه اش حرام است .
12-حيوانات حرام گوشت
پاک بودن نیم خورده حیوانات حرام گوشت و کراهت خوردن آن
56 - نیم خورده سگ و خوک و کافر ، نجس و خوردن آن حرام است . و نیم خورده حیوانات حرام گوشت پاک و خوردن آن مکروه می باشد.
13-خريد و فروش حيوان
ثبوت خیار تا سه روز در صورت خرید حیوان
2124 - حق به هم زدن معامله را خیار می گویند و خریدار و فروشنده در یازده صورت می توانند معامله را به هم بزنند: اول : آنکه از مجلس معامله متفرق نشده باشند، و این خیار را (خیار مجلس ) می گویند. دوم : آنکه مغبون شده باشند (خیارغبن ). سوم : در معامله قرارداد کنند که تا مدت معینی هر دو یا یکی از آنان بتوانند معامله را به هم بزنند (خیار شرط). چهارم : فروشنده یا خریدار مال خودرا بهتر از آنچه هست نشان دهد و طوری کند که قیمت مال در نظر مردم زیاد شود(خیار تدلیس ). پنجم : فروشنده یا خریدار شرط کند که کاری انجام دهد یا شرطکند مالی را که می دهد طور مخصوصی باشد و به آن شرط عمل نکند، که در این صورت دیگری می تواند معامله را به هم بزند (خیار تخلف شرط). ششم : در جنس یا عوض آن عیبی باشد (خیار عیب ).
14-خيار حيوان
ثبوت خیار تا سه روز در صورت خرید حیوان
2124 - حق به هم زدن معامله را خیار می گویند و خریدار و فروشنده در یازده صورت می توانند معامله را به هم بزنند: اول : آنکه از مجلس معامله متفرق نشده باشند، و این خیار را (خیار مجلس ) می گویند. دوم : آنکه مغبون شده باشند (خیارغبن ). سوم : در معامله قرارداد کنند که تا مدت معینی هر دو یا یکی از آنان بتوانند معامله را به هم بزنند (خیار شرط). چهارم : فروشنده یا خریدار مال خودرا بهتر از آنچه هست نشان دهد و طوری کند که قیمت مال در نظر مردم زیاد شود(خیار تدلیس ). پنجم : فروشنده یا خریدار شرط کند که کاری انجام دهد یا شرطکند مالی را که می دهد طور مخصوصی باشد و به آن شرط عمل نکند، که در این صورت دیگری می تواند معامله را به هم بزند (خیار تخلف شرط). ششم : در جنس یا عوض آن عیبی باشد (خیار عیب ).
جواز فسخ معامله تا سه روز اگر مورد معامله حیوان باشد
2124 - حق به هم زدن معامله را خیار می گویند و خریدار و فروشنده در یازده صورت می توانند معامله را به هم بزنند: اول : آنکه از مجلس معامله متفرق نشده باشند، و این خیار را (خیار مجلس ) می گویند. دوم : آنکه مغبون شده باشند (خیارغبن ). سوم : در معامله قرارداد کنند که تا مدت معینی هر دو یا یکی از آنان بتوانند معامله را به هم بزنند (خیار شرط). چهارم : فروشنده یا خریدار مال خودرا بهتر از آنچه هست نشان دهد و طوری کند که قیمت مال در نظر مردم زیاد شود(خیار تدلیس ). پنجم : فروشنده یا خریدار شرط کند که کاری انجام دهد یا شرطکند مالی را که می دهد طور مخصوصی باشد و به آن شرط عمل نکند، که در این صورت دیگری می تواند معامله را به هم بزند (خیار تخلف شرط). ششم : در جنس یا عوض آن عیبی باشد (خیار عیب ).
ثبوت خیار عیب برای مشتری در حیوان تا سه روز گرچه عیب جدیدی پیدا شود
2135 - در سه صورت اگر خریدار بفهمد مال عیبی دارد نمی تواند معامله را به هم بزند، ولی می تواند تفاوت قیمت بگیرد: اول : آنکه بعد از معامله تغییری در مال بدهد که مردم بگویند بطوری که خریداری و تحویل داه شده باقی نمانده است . دوم : بعد از معامله بفهمد مال عیب دارد و فقط حق برگرداندن آن را ساقط کند.سوم : بعد از تحویل گرفتن مال عیب دیگری در آن پیدا کند، ولی اگر حیوان معیوبی را بخرد و پیش از گذشتن سه روز عیب دیگری پیدا کند، اگر چه آن را تحویل گرفته باشد باز هم می تواند آن را پس دهد، و نیز اگر فقط خریدار تا مدتی حق به هم زدن معامله را داشته باشد و در آن مدت مال عیب دیگری پیدا کند، اگرچه آن را تحویل گرفته باشد می تواند معامله را به هم بزند.
عدم جواز فسخ در سه مورد از مواردی که خریدار و فروشنده حق فسخ و خیار دارند
2170 - تا وقتی خریدار و فروشنده از مجلس معامله متفرق نشده اند می توانندمعامله را به هم بزنند. و نیز اگر مشتری حیوانی را بخرد تا سه روز حق به هم زدن معامله را دارد، و همچنین اگر پول جنسی را که نقد خریده تا سه روز ندهد وجنس را تحویل نگیرد، فروشنده می تواند معامله را به هم بزند، ولی کسی که مال را صلح می کند در این سه صورت حق به هم زدن صلح را ندارد، و در هشت صورت دیگر که در احکام خرید و فروش گفته شد، می تواند صلح را به هم بزند.
15-ذبح حيوان
پاک بودن خونی که در بدن حیوان حلال گوشت بعد از ذبح آن باقی می ماند
97 - اگر حیوان حلال گوشت را به دستوری که در شرع معین شده بکشند و خون آن به مقدار معمول بیرون آید، خونی که در بدنش می ماند، پاک است . ولی اگر به علت نفس کشیدن یا به واسطه اینکه سر حیوان در جای بلندی بوده خون به بدن حیوان برگردد، آن خون نجس است .
16-ذبح حيوان چموش
حکم حیوانی که نتوان آن را بدستور شرع تذکیه کرد
2598 - اگر حیوانی سرکش شود و نتوانند آن را به دستوری که در شرع معین شده بکشند یا مثلا در چاه بیفتد و احتمال بدهند که در آن جا بمیرد و کشتن آن به دستورشرع ممکن نباشد، چنانچه با چیزی مثل شمشیر که به واسطه تیزی آن بدن زخم می شود، به بدن حیوان زخم بزنند و در اثر زخم جان بدهد، حلال می شود و رو به قبله بودن آن لازم نیست ولی باید شرطهای دیگری را که برای سر بریدن حیوانات گفته شد،دارا باشد.
17-ذبح مقابل حيوان
کراهت ذبح حیوانی که آدمی خود پرورده و ذبح در برابر چشم حیوان دیگر یا در شب
2600 - چند چیز در کشتن حیوانات مکروه است : اول : آنکه کارد را پشت حلقوم فرو کنند و به طرف جلو بیاورند که حلقوم از پشت آن بریده شود. دوم : درجایی حیوان را بکشند که حیوان دیگر آن را ببیند. سوم : در شب یا پیش از ظهر روزجمعه سر حیوان را ببرند، ولی در صورت احتیاج عیبی ندارد. چهارم : خود انسان چهارپایی را که پرورش داده است بکشد. و احتیاط آن است که پیش از بیرون آمدن روح ، پوست حیوان را نکنند و مغز حرام را که در تیره پشت است نبرند.و حرام است که پیش از بیرون آمدن روح ، سر حیوان را از بدنش جدا کنند، ولی بااین عمل حیوان حرام نمی شود.
18-شكار با حيوان
حرمت گوشت شکار توسط باز یا حیوان شکاری غیر از سگ
2614 - اگر باز یا حیوان دیگری غیر سگ شکاری ، حیوانی را شکار کند آن شکار حلال نیست ولی اگر وقتی برسند که حیوان زنده باشد و به دستوری که در شرع معین شده سرآن را ببرند، حلال است .
19-شكار حيوان
حلال بودن حیوان حلال گوشت وحشی به شکار و عدم حلیت حیوانات اهلی به شکار
2584 - حیوان حلال گوشت وحشی مانند آهو و کبک و بز کوهی و حیوان حلال گوشتی که اهلی بوده و بعدا وحشی شده مثل گاو و شتر اهلی که فرار کرده و وحشی شده است ، اگر به دستوری که بعدا گفته می شود آنها را شکار کنند، پاک و حلال است ولی حیوان حلال گوشت اهلی مانند گوسفند و مرغ خانگی و حیوان حلال گوشت وحشی که به واسطه تربیت کردن اهلی شده است ، با شکار کردن پاک و حلال نمی شود.
حرمت گوشت شکار حیوان وحشی اگر نتواند پرواز یا فرار کند
2585 - حیوان حلال گوشت وحشی در صورتی با شکار کردن پاک و حلال می شود که بتواندفرار کند یا پرواز نماید، بنابر این بچه آهو که نمی تواند فرار کند و بچه کبک که نمی تواند پرواز نماید، با شکار کردن پاک و حلال نمی شود، و اگر آهو و بچه اش را که نمی تواند فرار کند با یک تیر شکار نمایند، آهو حلال و بچه اش حرام است .
بیان شرائط پنج گانه در شکار حیوان به منظور حلال شدن گوشتش
2601 - اگر حیوان حلال گوشت وحشی را با اسلحه شکار کنند، با پنج شرط حلال وبدنش پاک است : اول : آنکه اسلحه شکار مثل کارد و شمشیر برنده باشد، یا مثل نیزه و تیر، تیز باشد که به واسطه تیز بودن ، بدن حیوان را پاره کند. و اگر به وسیله دام یا چوب و سنگ و مانند اینها حیوانی را شکار کند، پاک نمی شود و خوردن آن هم حرام است . و اگر حیوانی را با تفنگ شکار کنند، چنانچه گلوله آن تیزباشد که در بدن حیوان فرو رود و آن را پاره کند، پاک و حلال است . و اگر گلوله تیز نباشد بلکه با فشار در بدن حیوان فرو رود و حیوان را بکشد، یا به واسطه حرارتش بدن حیوان را بسوزاند و در اثر سوزاندن ، حیوان بمیرد، پاک و حلال بودنش اشکال دارد.
20-عرق حيوان
عدم لزوم اجتناب از عرق حیوانی که به خوردن نجاست آدمی عادت کرده است
120 - عرق شتر نجاستخوار نجس است . ولی اگر حیوانات دیگر نجاستخوار شوند، از عرق آنها اجتناب لازم نیست .
21-گنج در شكم حيوان
حکم مالی که در شکم حیوانی پیدا شود
1812 - اگر کسی حیوانی را بخرد و در شکم آن مالی پیدا کند چنانچه احتمال دهد که مال فروشنده است ، بنابر احتیاط واجب باید به او خبر دهد و اگر معلوم شود مال او نیست ، باید به ترتیب ، صاحبان قبلی آن را خبر کند، و چنانچه معلوم شود که مال هیچ یک آنان نیست ، اگرچه قیمت آن 105 مثقال نقره یا 15 مثقال طلا نباشد، بنابر احتیاط واجب باید خمس آن را بدهد.
22-نيمخورده حيوانات
پاک بودن نیم خورده حیوانات حرام گوشت و کراهت خوردن آن
56 - نیم خورده سگ و خوک و کافر ، نجس و خوردن آن حرام است . و نیم خورده حیوانات حرام گوشت پاک و خوردن آن مکروه می باشد.
23-حیوان حرام گوشت
نجاست بول و غائط انسان و حیوانات حرام گوشت که دارای خون جهنده هستند
84 - بول و غائط انسان و هر حیوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد که اگر رگ آن را ببرند خون از آن جستن می کند، نجس است . ولی فضله حیوانات کوچک مثل پشه و مگس که گوشت ندارد، پاک است .
جایز نبودن کفن با پارچه ای که از پشم و موی حیوان حرام گوشت تهیه شده است
581 - کفن کردن با پارچه ای که از پشم یا موی حیوان حرام گوشت تهیه شده ، در حال اختیار جایز نیست . ولی اگر پوست حیوان حلال گوشت را طوری درست کنند که به آن جامه گفته شود، می شود با آن میت را کفن کنند. و همچنین اگر کفن ازمو و پشم حیوان حلال گوشت باشد اشکال ندارد، اگر چه احتیاط مستحب آن است که بااین دو هم کفن ننمایند.
باطل بودن نماز در اجزا حیوان حرام گوشت
798 - لباس نمازگزار شش شرط دارد: اول : آنکه پاک باشد. دوم : آنکه مباح باشد. سوم : آنکه از اجزای مردار نباشد. چهارم : آنکه از حیوان حرام گوشت نباشد.پنجم و ششم : آنکه اگر نمازگزار مرد است ، لباس او ابریشم خالص و طلاباف نباشد.و تفصیل اینها در مسایل آینده گفته می شود.
بطلان نماز در اجزا حیوان حرام گوشت حتی موی آن
824 - لباس نمازگزار باید از حیوان حرام گوشت نباشد. و اگر مویی ازآن هم همراه نمازگزار باشد نماز او باطل است .
بطلان نماز اگر لباس نماز گزار آلوده به آب دهان یا بینی حیوان حرام گوشت باشد
825 - اگر آب دهان یا بینی یا رطوبت دیگری از حیوان حرام گوشت مانند گربه بربدن یا لباس نمازگزار باشد، چنانچه تر باشد، نماز باطل و اگر خشک شده و عین آن برطرف شده باشد، نماز صحیح است .
مانع نبودن مروارید و موم و عسل اگر به لباس نمازگزار باشد
826 - اگر مو و عرق و آب دهان کسی بر بدن یا لباس نمازگزار باشد، اشکال ندارد. و همچنین است اگر مروارید و موم و عسل همراه او باشد.
مانع نبودن مو و عرق و آب دهان انسان اگر به لباس نمازگزار باشد
826 - اگر مو و عرق و آب دهان کسی بر بدن یا لباس نمازگزار باشد، اشکال ندارد. و همچنین است اگر مروارید و موم و عسل همراه او باشد.
جواز نماز خواندن در لباسی که انسان شک دارد که از حیوان حلال گوشت است یا از حیوان حرام گوشت
827 - اگر شک داشته باشد که لباسی از حیوان حلال گوشت است یا حرام گوشت ،چه در داخله تهیه شده باشد چه در خارجه ، نماز با آن خواندن مانعی ندارد.
جواز نماز در لباسی که احتمال می دهد تکمه اش از آن صدف باشد و یا بداند از صدف است ولی احتمال بدهد صدف گوشت نداشته باشد
828 - اگر انسان احتمال دهد تکمه صدفی و مانند آن از حیوان است ، نمازخواندن با آن مانعی ندارد. و اگر بداند صدف است و احتمال بدهد صدف گوشت نداشته باشد، نماز خواندن با آن مانع ندارد.
صحت نماز با تکمه ای که معلوم نیست از حیوان حلال گوشت است یا حرام گوشت
828 - اگر انسان احتمال دهد تکمه صدفی و مانند آن از حیوان است ، نمازخواندن با آن مانعی ندارد. و اگر بداند صدف است و احتمال بدهد صدف گوشت نداشته باشد، نماز خواندن با آن مانع ندارد.
حکم نماز در لباسی که نمی داند یا فراموش کرده است که از حیوان حرام گوشت تهیه شده
830 - اگر با لباسی که نمی داند که از حیوان حرام گوشت است نماز بخواند،نمازش صحیح است . ولی اگر فراموش کرده باشد، بنابر احتیاط واجب باید آن نماز را دوباره بخواند.
لزوم نماز خواندن بطور برهنه اگر غیر از لباسی که از حیوان حرام گوشت تیهه شده لباس دیگری ندارد
841 - اگر غیراز لباسی که از حیوان حرام گوشت تهیه شده لباس دیگری ندارد چنانچه در پوشیدن لباس ناچار باشد می تواند با همان لباس نماز بخواندو اگر ناچار نباشد باید به دستوری که برای برهنگان گفته شد نماز را بجا آورد، و بنابر احتیاط واجب یک نماز دیگر هم با همان لباس بخواند.
لزوم پوشش قرار ندادن لحاف یا تشکی که از ابریشم خالص یا حیوان حرام گوشت است اگر برهنه باشد و ناچار باشد خوابیده نماز بخواند
847 - کسی که باید خوابیده نماز بخواند، اگر برهنه باشد و لحاف یاتشک او نجس یا ابریشم خالص یا از اجزای حیوان حرام گوشت باشد، احتیاط واجب آن است که در نماز، خود را با آنها نپوشاند.
جواز نماز در خون مردار یا حیوان حرام گوشت اگر چه کمتر از اشرفی باشد
855 - اگر سر سوزنی خون حیض یا نفاس در بدن یا لباس نمازگزارباشد، نماز او باطل است ، و بنابر احتیاط واجب باید خون استحاضه در بدن یا لباس نمازگزار نباشد. ولی خونهای دیگر مثل خون بدن انسان یا خون حیوان حلال گوشت ، وخون سگ و خوک و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اگر چه در چند جای بدن ولباس باشد، در صورتی که روی هم کمتر از درهم باشد (که تقریبا به اندازه یک اشرفی می شود) نماز خواندن با آن اشکال ندارد. ولی احتیاط مستحب آن است که ازخون سگ و کافر و مردار و حیوان حرام گوشت ، اجتناب کند.
پاکی مردار حیوان حرام گوشت بدون خون جهنده و حرمت گوشت آن
2587 - حیوان حرام گوشتی که خون جهنده ندارد مانند مار با سر بریدن حلال نمی شود،ولی مرده آن پاک است .
حرمت و طهارت حیوانات حرام گوشت بشرط سر بریدن یا شکار شرعی
2588 - سگ و خوک به واسطه سر بریدن و شکار کردن پاک نمی شوند و خوردن گوشت آنها هم حرام است و حیوان حرام گوشتی را که درنده و گوشتخوار است مانند گرگ وپلنگ ، اگر به دستوری که گفته می شود سر ببرند یا با تیر و مانند آن شکار کنند،پاک است ولی گوشت آن حلال نمی شود، و اگر با سگ شکاری آن را شکار کنند، پاک شدن بدنش هم اشکال دارد.
24-حیوان حلال گوشت
نجس بودن بول و غائط هر حیوان حلال گوشتی که مدتی شیر خوک خورده است
86 - بول و غائط حیوان نجاستخوار، نجس است . و همچنین است بول و غائط حیوانی که انسان آن را وطی کرده ، یعنی با آن نزدیکی نموده ، و گوسفندی که استخوان آن از خوردن شیر خوک ، محکم شده است .
ممنوعیت کفن از پوست حیوان حلال گوشت مگر از مو و پشم آن
581 - کفن کردن با پارچه ای که از پشم یا موی حیوان حرام گوشت تهیه شده ، در حال اختیار جایز نیست . ولی اگر پوست حیوان حلال گوشت را طوری درست کنند که به آن جامه گفته شود، می شود با آن میت را کفن کنند. و همچنین اگر کفن ازمو و پشم حیوان حلال گوشت باشد اشکال ندارد، اگر چه احتیاط مستحب آن است که بااین دو هم کفن ننمایند.
جواز نماز خواندن در لباس که انسان شک دارد که از حیوان حلال گوشت است یا از حیوان حرام گوشت
827 - اگر شک داشته باشد که لباسی از حیوان حلال گوشت است یا حرام گوشت ،چه در داخله تهیه شده باشد چه در خارجه ، نماز با آن خواندن مانعی ندارد.
جواز نماز در لباسی که احتمال می دهد تکمه اش از آن صدف باشد و یا بداند از صدف است ولی احتمال بدهد صدف گوشت نداشته باشد
828 - اگر انسان احتمال دهد تکمه صدفی و مانند آن از حیوان است ، نمازخواندن با آن مانعی ندارد. و اگر بداند صدف است و احتمال بدهد صدف گوشت نداشته باشد، نماز خواندن با آن مانع ندارد.
صحت نماز با تکمه ای که معلوم نیست از حیوان حلال گوشت است یا حرام گوشت
828 - اگر انسان احتمال دهد تکمه صدفی و مانند آن از حیوان است ، نمازخواندن با آن مانعی ندارد. و اگر بداند صدف است و احتمال بدهد صدف گوشت نداشته باشد، نماز خواندن با آن مانع ندارد.
پاکی مردار حیوان حلال گوشت که خون جهنده ندارد و عدم حلیت آن
2586 - حیوان حلال گوشتی که مانند ماهی خون جهنده ندارد، اگر به خودی خودبمیرد، پاک است ، ولی گوشت آن را نمی شود خورد.
25-حیوان نجاست خوار
نجاست عرق حیوان نجاست خوار
83 - نجاسات یازده چیز است : اول : بول . دوم : غائط. سوم منی . چهارم : مردار.پنجم : خون . ششم و هفتم : سگ و خوک . هشتم : کافر. نهم : شراب . دهم : فقاع . یازدهم عرق شتر نجاست خوار.
نجس بودن بول و غائط حیوان نجاست خوار
86 - بول و غائط حیوان نجاستخوار، نجس است . و همچنین است بول و غائط حیوانی که انسان آن را وطی کرده ، یعنی با آن نزدیکی نموده ، و گوسفندی که استخوان آن از خوردن شیر خوک ، محکم شده است .
عدم لزوم اجتناب از عرق حیوانی که به خوردن نجاست آدمی عادت کرده است
120 - عرق شتر نجاستخوار نجس است . ولی اگر حیوانات دیگر نجاستخوار شوند، از عرق آنها اجتناب لازم نیست .
مدت لازم برای قرنطینه حیواناتی که به خوردن نجاست عادت کرده اند
220 - بول و غائط حیوانی که به خوردن نجاست انسان عادت کرده ، نجس است . و اگر بخواهند پاک شود باید آن را استبراء کنند، یعنی تا مدتی که بعد از آن مدت دیگر نجاستخوار به آن نگویند، نگذارند نجاست بخورد و غذای پاک به آن بدهند. و بنابر احتیاط واجب باید شتر نجاستخوار را چهل روز و گاو را بیست روز وگوسفند را ده روز و مرغابی را پنج روز و مرغ خانگی را سه روز، از خوردن نجاست جلوگیری کنند، و غذای پاک به آنها بدهند.
نجس بودن بول و غائط حیوانی که به خوردن نجاست انسان عادت کرده است
220 - بول و غائط حیوانی که به خوردن نجاست انسان عادت کرده ، نجس است . و اگر بخواهند پاک شود باید آن را استبراء کنند، یعنی تا مدتی که بعد از آن مدت دیگر نجاستخوار به آن نگویند، نگذارند نجاست بخورد و غذای پاک به آن بدهند. و بنابر احتیاط واجب باید شتر نجاستخوار را چهل روز و گاو را بیست روز وگوسفند را ده روز و مرغابی را پنج روز و مرغ خانگی را سه روز، از خوردن نجاست جلوگیری کنند، و غذای پاک به آنها بدهند.
حلیت حیوان حلال گوشت ذبح شده مگر حیوان نجاست خوار یا وطی شده توسط انسان
2583 - اگر حیوان حلال گوشت را به دستوری که بعدا گفته می شود سر ببرند: چه وحشی باشد و چه اهلی ، بعد از جان دادن ، گوشت آن حلال و بدن آن پاک است ، ولی بهیمه ای که انسان با آن وطی و نزدیکی کرده و حیوانی که نجاستخوار شده ، اگر به دستوری که در شرع معین نموده اند آن را استبراء نکرده باشند، بعد از سر بریدن گوشت آن حلال نیست .
26-حیوان وطی شده
حلیت حیوان حلال گوشت ذبح شده مگر حیوان نجاستخوار یا وطی شده توسط انسان
2583 - اگر حیوان حلال گوشت را به دستوری که بعدا گفته می شود سر ببرند: چه وحشی باشد و چه اهلی ، بعد از جان دادن ، گوشت آن حلال و بدن آن پاک است ، ولی بهیمه ای که انسان با آن وطی و نزدیکی کرده و حیوانی که نجاستخوار شده ، اگر به دستوری که در شرع معین نموده اند آن را استبراء نکرده باشند، بعد از سر بریدن گوشت آن حلال نیست .
حرمت چهارپائی که انسان آن را وطی کند
2631 - خوردن گوشت اسب و قاطر و الاغ مکروه است ، و اگر کسی با آنها وطی کند، یعنی نزدیکی نماید، حرام می شود، و باید آنها را از شهر بیرون ببرند ودر جای دیگر بفروشند.
لزوم خارج کردن حیوان وطی شده از شهر و فروش آن در جای دیگر
2631 - خوردن گوشت اسب و قاطر و الاغ مکروه است ، و اگر کسی با آنها وطی کند، یعنی نزدیکی نماید، حرام می شود، و باید آنها را از شهر بیرون ببرند ودر جای دیگر بفروشند.
حرمت شیر و گوشت حیوانی که انسان آن را وطی کند
2632 - اگر با گاو و گوسفند و شتر نزدیکی کنند بول و سرگین آنها نجس می شود و آشامیدن شیر آنها هم حرام است و باید بدون آن که تأخیر بیفتد آن حیوان را بکشند و بسوزانند و کسی که با آن وطی کرده ، پول آن را به صاحبش بدهد، بلکه اگر به بهیمه دیگری هم نزدیکی کند، شیر آن حرام می شود.
لزوم کشتن و سوزاندن فوری گاو یا گوسفند یا شتری که انسان آن را وطی کند
2632 - اگر با گاو و گوسفند و شتر نزدیکی کنند بول و سرگین آنها نجس می شود و آشامیدن شیر آنها هم حرام است و باید بدون آن که تأخیر بیفتد آن حیوان را بکشند و بسوزانند و کسی که با آن وطی کرده ، پول آن را به صاحبش بدهد، بلکه اگر به بهیمه دیگری هم نزدیکی کند، شیر آن حرام می شود.
ادعیه (دعاخوانی) توسط کربلایی محمد حسین پویانفر درباره دعای کمیل از سایت عقیق با عنوان دعای کمیل
مراثی (نوحه) توسط حاج امیر عباسی بمناسبت ایام فاطمیه درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از سایت شهید آوینی با عنوان اول فدایی راه ولایت (نوحه/جدید)
سخنرانی توسط مرحوم کافی درباره دین از سایت راسخون با عنوان حبیب بن مظاهر-اویس قرنی2
تلاوت توسط استاد محمد صدیق منشاوی درباره 56 - واقعه از سایت الکعبه با عنوان الواقعة والحشر
مناجات توسط حاج محسن فرهمند آزاد درباره راز و نیاز با خدا از سایت شهید آوینی با عنوان راز و نیاز با خدا
اذان توسط استاد راغب مصطفی غلوش از سایت الکعبه با عنوان الأذان مقام راست
مدایح (به شادی ) توسط حاج سعید حدادیان بمناسبت جمادی الثانی درباره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از سایت شهید آوینی با عنوان وجود خلقت همیشه بوده از یک اصل و ریشه
ترتیل توسط سید رمضان درباره 54 - قمر از سایت mp3quran.net با عنوان قرآن کریم سوره قمر - حفص از عاصم
ندبه انتظار توسط حاج سیدمجید بنی فاطمه از سایت عقیق با عنوان مناجات با امام زمان(عج)
درس حوزوی توسط آیت الله العظمی جوادی آملی درباره 6 - انعام از سایت راسخون با عنوان سوره ی انعام آیات 57 تا 58 - 1
کتاب صوتی توسط حجت الاسلام و المسلمین علی ملکی از سایت پی سی دانلود با عنوان ترجمه شنیداری قرآن کریم - ویژه جوانان و نوجوانان - علی ملکی - سوره البینه
کلیپ سخنان توسط آیت الله شیخ محمد شجاعی درباره دین از سایت راسخون با عنوان با هوای نفس نمیتوان به کمال رسید
در باره ما
|
تماس با ما
|
نظرخواهی
خدمات تلفن همراه
مر
ا
جعه: 170,462,685