احکام شرعی - احکام نماز/ - مبطلات نماز - تطابق با فتوای آیت الله العظمی صافی

1126 - دوازده چیز نماز را باطل می کند و آنها را مبطلات می گویند:اول : آنکه در بین نماز یکی از شرطهای آن از بین برود مثلا در بین نماز بفهمد مکانش غصبی است . ( و وقت وسعت داشته باشد و بتواند از آن مكان غصبي بيرون برود، ولي اگر وقت تنگ باشد به طوري كه اگر بخواهد بعد از بيرون رفتن نماز را بخواند قضامي شود، نماز باطل نمي شود، ولي بايد آن را در حال بيرون رفتن تمام كند و همچنين اگر نتواند بيرون برود مثل محبوس (زنداني )، بايد در همان جا نماز را تمام كند وصحيح است .)

1127 - کسی که بی اختیار خوابش برده اگر نداند که در بین نماز خوابش برده یابعد از آن بنابر احتیاط واجب باید نمازش را دوباره بخواند ( پايان مسأله در رساله آيةالله صافي گلپايگاني .) ولی اگرتمام شدن نماز را بداند و شک کند که خواب در بین نماز بوده یا بعد نمازش صحیح است .

1128 - اگر بداند به اختیار خودش خوابیده و شک کند که بعد از نماز بوده یا دربین نماز یادش رفته که مشغول نماز است و خوابیده نمازش صحیح است .

1129 - اگر در حال سجده از خواب بیدار شود و شک کند که در سجده آخر نمازاست یا در سجده شکر ( چنانچه بداند بي اختيار خوابش برده است بايد آن نماز را دوباره بخواند.) باید آن نماز را دوباره بخواند.

1130 - هرگاه برای ادب دستها را روی هم بگذارد اگرچه مثل آنها نباشدبنابر احتیاط واجب باید نماز را دوباره بخواند، ولی اگر از روی فراموشی یاناچاری یا برای کار دیگر مثل خاراندن دست و مانند آن ، دستها را روی هم بگذارد،اشکال ندارد.

1131 - ( اگر عمدا سر را به پشت برگرداند نمازش باطل است و اگر سهوا سر رابه اين مقدار برگرداند احتياط واجب آن است كه نماز را تمام كند و دوباره بخواندولي اگر سر را به طرف راست يا چپ بگرداند عمدا باشد يا اشتباها نمازش باطل نمي شود ولي كراهت دارد.) اگر عمدا همه صورت را به طرف راست یا چپ قبله برگرداند نمازش باطل است ، بلکه اگر سهوا هم صورت را به این مقدار برگرداند احتیاطواجب آن است که نماز را دوباره بخواند و لازم نیست که نماز اول را تمام نماید،ولی اگر سر را کمی بگرداند عمدا باشد یا اشتباها نمازش باطل نمی شود.

1132 - اگر کلمه ای بگوید که یک حرف دارد چنانچه آن کلمه معنی داشته باشد مثل (ق ) که در زبان عرب به معنای این است که "نگهداری کن " چنانچه معنی آن رابداند و قصد آن را نماید نمازش باطل می شود، بلکه اگر قصد معنای آن رانکند ولی ملتفت معنای آن باشد احتیاط واجب آن است که نماز را دوباره بخواند. ( بلكه اگر كلمه يك حرفي معنا هم نداشته باشد احتياط دوباره خواندن است .)

1133 - سرفه کردن و آروغ زدن و آه کشیدن در نماز اشکال ندارد ولی گفتن آخ وآه و مانند اینها که دو حرف است اگر عمدی باشد نماز را باطل می کند.

1134 - اگر کلمه ای را به قصد ذکر بگوید، مثلا به قصد ذکر بگوید: "الله اکبر" ودر موقع گفتن آن ، صدا را بلند کند که چیزی را به دیگری بفهماند اشکال ندارد ( بلكه اگر به قصد اين كه چيزي به كسي بفهماند كلمه اي را به قصد ذكربگويد اشكال ندارد.)ولی چنانچه به قصد این که چیزی به کسی بفهماند بگوید اگرچه قصد ذکر هم داشته باشدنماز باطل می شود.

1135 - خواندن قرآن در نماز غیر از چهار سوره ای که سجده واجب دارد و دراحکام جنابت گفته شد و نیز دعا کردن در نماز اشکال ندارد اگر چه به فارسی یا زبان دیگر باشد. ( ولي احتياط مستحب آن است كه به غير عربي دعا نكند.)

1136 - اگر چیزی از حمد و سوره و ذکرهای نماز را عمدا یا احتیاطا چند مرتبه بگوید اشکال ندارد. ( ولي اگر از روي وسواس چند مرتبه بگويد، اشكال دارد.)

1137 - در حال نماز انسان نباید به دیگری سلام کند و اگر دیگری به او سلام کند( بايد همان طور كه او سلام كرده جواب دهد، ولي در جواب "عليكم السلام "بايد بگويد: "سلام عليكم ".) باید طوری جواب دهد که سلام مقدم باشد مثلا بگوید: "السلام علیکم " یا "سلام علیکم " و نباید "علیکم السلام " بگوید.

1138 - انسان باید جواب سلام را چه در نماز یا در غیر نماز فورا بگوید و اگرعمدا یا از روی فراموشی جواب سلام را به قدری طول دهد که اگر جواب بگوید جواب آن سلام حساب نشود چنانچه در نماز باشد نباید جواب بدهد و اگر در نماز نباشدجواب دادن واجب نیست .

1139 - باید جواب سلام را طوری بگوید که سلام کننده بشنود، ولی اگر سلام کننده کر باشد چنانچه انسان بطور معمول جواب او را بدهد کافی است . ( و در صورت امكان با حركت لب يا اشاره جواب را بفهماند.)

1140 - نمازگزار جواب سلام را به قصد جواب بگوید ( نه به قصد قرآن يا دعا.) نه به قصد دعا.

1141 - اگر زن یا مرد نامحرم یا بچه ممیز یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد به نمازگزار سلام کند نمازگزار باید جواب او را بدهد. ( ولي در جواب سلام زن بايد بگويد: "سلام عليك " و كاف را زير و زبر وپيش ندهد.)

1142 - اگر نمازگزار جواب سلام را ندهد معصیت کرده ، ولی نمازش صحیح است .

1143 - اگر کسی به نمازگزار غلط سلام کند به طوری که سلام حساب نشود ( جواب او جايز نيست ، ولي اگر سلام حساب شود جواب او واجب است .) جواب او واجب نیست .

1144 - جواب سلام کسی که از روی مسخره یا شوخی سلام می کند واجب نیست ( و چنانچه در نماز باشد جايز نيست و جواب سلام غير مسلمان در نمازجايز نيست و در غير حال نماز به گفتن " عليك " اكتفا شود.) و احتیاط واجب آن است که در جواب سلام مرد و زن غیر مسلمان بگوید:"سلام " یا فقط "علیک ".

1145 - اگر کسی به عده ای سلام کند جواب سلام او بر همه آنان واجب است ، ولی اگریکی از آنان جواب دهد کافی است .

1146 - اگر کسی به عده ای سلام کند و کسی که سلام کننده قصد سلام دادن به او رانداشته ، جواب دهد باز هم جواب سلام او بر آن عده واجب است .

1147 - اگر به عده ای سلام کند و کسی که بین آنها مشغول نماز است شک کند که سلام کننده قصد سلام کردن به او را هم داشته یا نه نباید جواب بدهد و همچنین است اگربداند قصد او را هم داشته ولی دیگری جواب سلام را بدهد، اما اگر بداند که قصد اورا هم داشته و دیگری جواب ندهد باید جواب او را بگوید.

1148 - سلام کردن مستحب است و خیلی سفارش شده است که سواره به پیاده وایستاده به نشسته و کوچکتر به بزرگتر سلام کند.

1149 - اگر دو نفر با هم به یکدیگر سلام کنند بر هر یک واجب است جواب سلام دیگری را بدهد.

1150 - در غیر نماز مستحب است جواب سلام را بهتر از سلام بگوید مثلا اگر کسی گفت : "سلام علیکم " در جواب بگوید: "سلام علیکم و رحمة الله ".

1151 - اگر برای جلوگیری از صدای خنده حالش تغییر کند مثلا رنگش سرخ شود چنانچه از صورت نمازگزار بیرون رود ( نمازش باطل است .) باید نمازش را دوباره بخواند.

1152 - اگر در بین نماز به قدری ساکت بماند که نگویند نماز می خواند نمازش باطل می شود.

1153 - اگر در بین نماز کاری انجام دهد یا مدتی ساکت شود و شک کند که نماز به هم خورده یا نه ، ( بنابر احتياط نماز را تمام كرده و دوباره بخواند.) نمازش صحیح است . ( بلي ، اگر از جهت ندانستن حكم مسأله باشد نماز را رجاءا تمام كند وبعد حكم مسأله را بپرسد و مطابق وظيفه اش عمل نمايد.)

1154 - ( اگر به واسطه خوردن يا آشاميدن عمدي موالات نماز به هم بخورد يعني طوري شود كه نگويند نماز را پشت سر هم مي خواند، بنابر احتياط واجب بايد نمازرا دوباره بخواند.) احتیاط واجب آن است که در نماز هیچ چیز نخورد و نیاشامد چه موالات نماز به هم بخورد یا نخورد و چه بگویند نماز می خواند یا نگویند.

1155 - اگر در بین نماز غذایی را که لای دندانها مانده فرو ببرد نمازش باطل نمی شود و اگر قند یا شکر و مانند اینها در دهان مانده باشد و در حال نمازکم کم آب شود و فرو رود ( اشكال ندارد.) نمازش اشکال پیدا می کند.

1156 - اگر بعد از نماز شک کند که در بین نماز کاری که نماز را باطل می کندانجام داده یا نه ، نمازش صحیح است .

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 180,705,720