خدمات تلفن همراه

احکام شرعی - احکام بعد از مرگ/ - احکام غسل و کفن و نماز و دفن میت/ - احکام غسل میت - تطابق با فتوای آیت الله العظمی مکارم

550 - واجب است میت را سه غسل بدهند: اول : به آبی که با سدر مخلوط باشد.دوم : به آبی که با کافور مخلوط باشد. سوم : با آب خالص .

551 - ( مانعي ندارد سدر و كافور به اندازه اي باشد كه آب را مضاف كند، ولي بايد به اندازه اي كم نباشد كه بگويند سدر و كافور با آب مخلوط نشده است . و درصورتي كه مضاف شود، بهتر است ميت را اول با آن بشويند و بعد آب روي بدن اوبريزند تا به صورت مطلق درآيد.) سدر و کافور باید به اندازه ای زیاد نباشد که آب را مضاف کند و به اندازه ای هم کم نباشد که نگویند سدر و کافور با آب مخلوط شده است .

552 - اگر سدر و کافور به اندازه ای که لازم است پیدا نشود، بنابر احتیاطواجب باید مقداری که به آن دسترسی دارند، در آب بریزند.

553 - کسی که برای حج ( يا عمره ...) احرام بسته است ، اگر پیش از تمام کردن ( طواف و قبل از حلال شدن بوي خوش بر او از دنيا برود بايد به جاي آب كافور او را با آب معمولي غسل دهند.) سعی بین صفا و مروه بمیرد، نباید او را با آب کافور غسل دهند و به جای آن باید باآب خالص غسلش بدهند، و همچنین اگر در احرام عمره پیش از کوتاه کردن مو،بمیرد.

554 - اگر سدر و کافور یا یکی از اینها پیدا نشود یا استعمال آن جایز نباشد،مثل آن که غصبی باشد، باید بجای هر کدام که ممکن نیست ، میت را با آب خالص غسل بدهند.

555 - کسی که میت را غسل می دهد ( مسلمان و بالغ و عاقل باشد و مسايل لازم غسل را بداند. و احتياط مستحب آن است كه شيعه دوازده امامي باشد.) باید مسلمان دوازده امامی و عاقل باشدو مسایل غسل را هم بداند، و بنابر احتیاط واجب بالغ باشد.

556 - کسی که میت را غسل می دهد، باید قصد قربت داشته باشد، یعنی غسل را برای انجام فرمان خداوند عالم بجا آورد. ( پايان مسأله در رساله آيةالله مكارم شيرازي .) و اگر به همین نیت تا آخر غسل سوم باقی باشد، کافی است و تجدید لازم نیست .

557 - غسل بچه مسلمان اگر چه از زنا باشد، واجب است . ( و كسي كه از بچگي ديوانه بوده و با همان حال بالغ شده چنانچه پدر يامادر او مسلمان باشد غسل او واجب است و همچنين كسي كه قبلا مسلمان بوده و بعدديوانه شده است .) و غسل و کفن ودفن کافر و اولاد او جایز نیست . و کسی که از بچگی دیوانه بوده و به حال دیوانگی بالغ شده چنانچه پدر و مادر او یا یکی از آنان مسلمان باشند، باید اورا غسل داد و اگر هیچ کدام آنان مسلمان نباشند، غسل دادن او جایز نیست .

558 - بچه سقط شده را اگر چهار ماه یا بیشتر دارد، باید غسل بدهند، و اگر چهارماه ندارد، ( بايد بنابر احتياط...) باید در پارچه ای بپیچند و بدون غسل دفن کنند.

559 - ( حرام است مرد زن را، و زن مرد را غسل بدهد، ولي زن مي تواند شوهر...) اگر مرد زن را، و زن مرد را غسل بدهد، باطل است . ولی زن می تواندشوهر خود را غسل دهد و شوهر هم می تواند زن خود را غسل دهد، اگر چه احتیاطمستحب آن است که زن شوهر خود، و شوهر زن خود را( در حال اختيار غسل ندهد.) غسل ندهد.

560 - مرد می تواند دختر بچه ای را که سن او از سه سال ( كمتر است ...) بیشتر نیست ، غسل دهد. زن هم می تواند پسر بچه ای را که سه سال ( كمتر است ...) بیشتر ندارد، غسل دهد.

561 - اگر برای غسل دادن میتی که مرد است مرد پیدا نشود، زنانی که با او نسبت دارند و محرمند مثل مادر و خواهر و عمه و خاله ، یا به واسطه شیرخوردن با اومحرم شده اند، می توانند غسلش بدهند. و نیز اگر برای غسل میت زن ، زن دیگری نباشد، مردهایی که با او نسبت دارند و محرمند، یا به واسطه شیرخوردن با اومحرم شده اند، می توانند ( او را غسل دهند، و بهتر است از روي لباس باشد.) از زیر لباس او را غسل دهند.

562 - اگر میت و کسی که او را غسل می دهد، هر دو مرد یا هر دو زن باشند، جایز است که غیراز عورت ، جاهای دیگر میت برهنه باشد، ( پايان مسأله در رساله آيةالله مكارم شيرازي .) و همین طور اگر محرم باشند.

563 - نگاه کردن به عورت میت حرام است ، و کسی که او را غسل می دهد اگر نگاه کند معصیت کرده ، ولی غسل باطل نمی شود.

564 - اگر جایی از بدن میت نجس باشد، باید پیش از آنکه آنجا را غسل بدهند، آب بکشند. و احتیاط مستحب آن است که تمام بدن میت ، پیش از شروع به غسل پاک باشد.

565 - غسل میت مثل غسل جنابت است ( احتياط مستحب ... (توضيح : نظر آيةالله مكارم شيرازي طبق تعليقه ايشان بر عروةالوثقي نوشته شده است ، چون در رساله فارسي احتياط مطلق است .)) و احتیاط واجب آن است که تا غسل ترتیبی ممکن است ، میت را غسل ارتماسی ندهند. ( ولي در غسل ترتيبي فرو بردن هر يك از سه قسمت بدن ميت را در آب كثير، بي اشكال است .) و احتیاط مستحب آن است که درغسل ترتیبی هر یک از سه قسمت بدن را در آب فرو نبرند بلکه آب را روی آن بریزند.

566 - کسی را که در حال حیض یا در حال جنابت مرده ، لازم نیست غسل حیض یا غسل جنابت بدهند، بلکه همان غسل میت برای او کافی است .

567 - جایز نیست که برای غسل دادن میت مزد بگیرند، ولی مزد گرفتن برای کارهای مقدماتی غسل حرام نیست .

568 - اگر آب پیدا نشود، یا استعمال آن مانعی داشته باشد، باید عوض هر غسل ، میت را یک تیمم بدهند.

569 - کسی که میت را تیمم می دهد، ( رو به روي ميت قرار مي گيرد، و دست خود را به زمين مي زند، و به صورت و پشت دستهاي ميت مي كشد.) می تواند در صورت امکان دست میت را به زمین بزند و به صورت و پشت دستهایش بکشد. و اگر به این صورت ممکن باشد، لازم نیست به دست زنده هم او را تیمم داد، اگر چه احتیاط استحبابی جمع است .

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 170,521,254