احکام شرعی - احکام طهارت/ - غسلهای واجب/ - احکام غسل کردن - تطابق با فتوای آیت الله العظمی مکارم

372 - در غسل ارتماسی باید تمام بدن پاک باشد، ( بنابر احتياط واجب . ولي در غسل ترتيبي ...) ولی در غسل ترتیبی پاک بودن تمام بدن لازم نیست . و اگر تمام بدن نجس باشد و هر قسمتی را پیش از غسل دادن آن قسمت آب بکشد، کافی است .

373 - عرق جنب از حرام نجس نیست و کسی که از حرام جنب شده اگر با آب گرم هم غسل کند، صحیح است . ( ولي بهتر است با آب ملايم غسل كند كه عرق نكند.)

374 - اگر در غسل ( مختصري از بدن شسته نشود، غسل باطل است . اما شستن باطن ، مانند داخل گوش و بيني و داخل چشم ، لازم نيست .) به اندازه سر مویی از بدن نشسته بماند، غسل باطل است ،ولی شستن جاهایی از بدن که دیده نمی شود، مثل توی گوش و بینی ، واجب نیست .

375 - جایی را که شک دارد از ظاهر بدن است یا از باطن آن ، ( بنابر احتياط واجب بايد بشويد.) شستن آن لازم نیست ، ولی احتیاط در شستن است .

376 - اگر سوراخ جای گوشواره و مانند آن به قدری گشاد باشد که داخل آن دیده شود، باید آن را شست و اگر دیده نشود شستن داخل آن لازم نیست . ( اين مسأله در رساله آيةالله مكارم شيرازي ذكر نشده است .)

377 - چیزی را که مانع رسیدن آب به بدن است ، باید برطرف کند. ( پايان مسأله در رساله آيةالله مكارم شيرازي .) و اگر پیش از آن که یقین کند برطرف شده غسل نماید، غسل او باطل است .

378 - اگر موقع غسل شک کند، چیزی که مانع از رسیدن آب باشد، در بدن او هست یا نه ، چنانچه شکش منشأ عقلایی داشته باشد، باید وارسی کند تا مطمئن شود که مانعی نیست .

379 - در غسل باید موهای کوتاهی را که جزو بدن حساب می شود، بشوید وبنابر احتیاط شستن موهای بلند هم لازم می باشد.

380 - تمام شرطهایی که برای صحیح بودن وضو گفته شد، مثل پاک بودن آب و غصبی نبودن آن ، در صحیح بودن غسل هم شرط است ولی در غسل لازم نیست بدن را از بالا به پایین بشوید، و نیز در غسل ترتیبی ، لازم نیست بعد از شستن هر قسمت فوراقسمت دیگر را بشوید، بلکه اگر بعد از شستن سر و گردن مقداری صبر کند و بعدطرف راست را بشوید و بعد از مدتی طرف چپ را بشوید، اشکال ندارد. ولی کسی که نمی تواند از بیرون آمدن بول و غائط خودداری کند، ( بايد پشت سرهم به جا آورد و فورا نماز بخواند و همچنين در زن مستحاضه .) اگر به اندازه ای که غسل کندو نماز بخواند، بول و غائط از او بیرون نمی آید، چنانچه وقت تنگ باشد، بایدهر قسمت را فورا بعد از قسمت دیگر غسل دهد و بعد از غسل هم فورا نماز بخواند. وهمچنین است حکم زن مستحاضه که بعدا گفته می شود.

381 - کسی که قصد دارد پول حمامی را ندهد یا بدون اینکه بداند حمامی راضی است بخواهد نسیه بگذارد، ( غسل او باطل است ، بنابر احتياط.) اگر چه بعد حمامی را راضی کند، غسل او باطل است .

382 - اگر حمامی راضی باشد که پول حمام نسیه بماند ولی کسی که غسل می کند قصدش این باشد که طلب او را ندهد، یا از مال حرام بدهد، غسل او ( اشكال دارد.) صحیح است .

383 - اگر بخواهد پول حرام یا پولی که خمس آن را نداده به حمامی بدهد، غسل او باطل است . ( بنابر احتياط.)

384 - اگر مخرج غائط را در آب خزینه تطهیر کند و پیش از غسل شک کند که چون در خزینه تطهیر کرده حمامی به غسل کردن او راضی است یا نه ، غسل او باطل است ،مگر اینکه پیش از غسل حمامی را راضی کند. ( اين مسأله در رساله آيةالله مكارم شيرازي ذكر نشده است .)

385 - اگر شک کند که غسل کرده یا نه ، باید غسل کند. ولی اگر بعد از غسل شک کند که غسل او درست بوده یا نه ، لازم نیست دوباره غسل نماید.

386 - اگر در بین غسل حدث اصغر از او سر زند مثلا بول کند، ( بنابر احتياط واجب بايد غسل را از سر گيرد و براي نماز و مانند آن وضو نيز بگيرد.) غسل باطل نمی شود.

387 - هرگاه به خیال این که به اندازه غسل و نماز وقت دارد برای نماز غسل کند، اگر چه بعد از غسل بفهمد که به اندازه غسل وقت نداشته ، غسل او صحیح است .

388 - کسی که جنب شده اگر شک کند غسل کرده یا نه ، نمازهایی را که خوانده صحیح است ، ولی برای نمازهای بعد باید غسل کند.

389 - کسی که چند غسل بر او واجب است می تواند به نیت همه آنها یک غسل به جاآورد، یا آنها را جدا جدا انجام دهد.

390 - کسی که جنب است ، اگر بر جایی از بدن او آیه قرآن یا اسم خداوندمتعال نوشته شده باشد، حرام است دست به آن نوشته بگذارد. و اگر بخواهد غسل کندباید آب را طوری به بدن برساند که دست او به نوشته نرسد. ( اين مسأله در رساله آيةالله مكارم شيرازي ذكر نشده است .)

391 - ( با هر غسلي مي توان نماز خواند و وضو واجب نيست ، خواه جنابت باشد ياغير آن ، وجب باشد يا مستحب . ولي احتياط مستحب آن است كه در غير غسل جنابت ،وضو گرفت .) کسی که غسل جنابت کرده ، نباید برای نماز وضو بگیرد، ولی باغسلهای دیگر نمی شود نماز خواند و باید وضو هم گرفت .

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 180,596,064