خدمات تلفن همراه

احکام شرعی - احکام زکات/ - نیت زکات - تطابق با فتوای آیت الله العظمی اراکی

1957 - انسان باید زکات را به قصد قربت یعنی برای انجام فرمان خداوند عالم بدهد ( احتياط واجب است در نيت معين كند...) و در نیت معین کند که آنچه را می دهد زکات مال است یا زکات فطره ، ولی اگر مثلا زکات گندم و جو بر او واجب باشد لازم نیست معین کند چیزی را که می دهد زکات گندم است یا زکات جو.

1958 - کسی که زکات چند مال بر او واجب شده اگر مقداری زکات بدهد و نیت هیچ کدام آنها را نکند، ( مانع ندارد و بعدا مي تواند هر كدام را بخواهد معين كند و اگر نيت همه آنها را نموده است به همه آنها قسمت مي شود، پس كسي كه زكات چهل گوسفند وزكات 15 مثقال طلا بر او واجب است ، اگر مثلا يك گوسفند از بابت زكات بدهد ونيت هيچ كدام آنها را نكند، مي تواند زكات گوسفند حساب كند و يا زكات طلا، واگر هر دو را نيت كرده بر هر دو تقسيم مي شود.) چنانچه چیزی را که داده هم جنس یکی از آنها باشد زکات همان جنس حساب می شود، و اگر هم جنس هیچ کدام آنها نباشد به همه آنها قسمت می شود پس کسی که زکات چهل گوسفند و زکات پانزده مثقال طلا بر او واجب است اگرمثال یک گوسفند از بابت زکات بدهد و نیت هیچ کدام آنها را نکند زکات گوسفندحساب می شود ولی اگر مقداری نقره بدهد به زکاتی که برای گوسفند و طلا بدهکار است تقسیم می شود.

1959 - اگر کسی را وکیل کند که زکات مال او را بدهد ( وكيل بايد وقتي كه زكات را به فقير مي دهد، از طرف مالك نيت زكات كند و احتياط است كه مالك هم وقتي زكات را به وكيل مي دهد نيت زكات كند.) چنانچه وکیل وقتی که زکات را به فقیر می دهد از طرف مالک نیت زکات کند کافی است .

1960 - اگر مالک یا وکیل او بدون قصد قربت زکات را به فقیر بدهد و پیش از آن که آن مال از بین برود خود مالک نیت زکات کند زکات حساب می شود.

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 170,510,625