احکام شرعی - احکام طهارت/ - غسلهای واجب/ - احکام غسل کردن - تطابق با فتوای آیت الله العظمی خویی

372 - ( در غسل ارتماسي يا ترتيبي ، پاك بودن تمام بدن پيش از غسل ، لازم نيست ،بلكه اگر به فرو رفتن در آب يا ريختن آب به قصد غسل بدن ، پاك شود، غسل محقق مي شود.) در غسل ارتماسی باید تمام بدن پاک باشد، ولی در غسل ترتیبی پاک بودن تمام بدن لازم نیست . و اگر تمام بدن نجس باشد و هر قسمتی را پیش از غسل دادن آن قسمت آب بکشد، کافی است .

373 - عرق جنب از حرام نجس نیست و کسی که از حرام جنب شده اگر با آب گرم هم غسل کند، صحیح است . ( و احتياط مستحب آن است كه با آب سرد غسل كند.)

374 - اگر در غسل به اندازه سر مویی از بدن نشسته بماند، غسل باطل است ،ولی شستن ( مثل توي گوش و بيني و هر چه از باطن شمرده مي شود، واجب نيست .) جاهایی از بدن که دیده نمی شود، مثل توی گوش و بینی ، واجب نیست .

375 - جایی را که شک دارد از ظاهر بدن است یا از باطن آن ، ( چنانچه قبلا از ظاهر بوده ، بايد بشويد و الا واجب نيست .) شستن آن لازم نیست ، ولی احتیاط در شستن است .

376 - اگر سوراخ جای گوشواره و مانند آن به قدری گشاد باشد که داخل آن ( از ظاهر شمرده شود، بايد آن را شست ، و گرنه شستن آن لازم نيست .) دیده شود، باید آن را شست و اگر دیده نشود شستن داخل آن لازم نیست .

377 - چیزی را که مانع رسیدن آب به بدن است ، باید برطرف کند. و اگر پیش از آن که یقین کند برطرف شده غسل نماید، غسل او باطل است .

378 - اگر موقع غسل شک کند، چیزی که مانع از رسیدن آب باشد، در بدن او هست یا نه ، ( بايد وارسي كند تا مطمئن شود كه مانعي نيست .) چنانچه شکش منشأ عقلایی داشته باشد، باید وارسی کند تا مطمئن شود که مانعی نیست .

379 - در غسل باید موهای کوتاهی را که جزو بدن حساب می شود، بشوید ( و شستن موهاي بلند واجب نيست بلكه اگر آب را طوري به پوست برساندكه آنها تر نشود، غسل صحيح است ولي اگر رساندن آب به پوست بدون شستن آنها ممكن نباشد بايد آنها را بشويد كه آب به بدن برسد.) وبنابر احتیاط شستن موهای بلند هم لازم می باشد.

380 - تمام شرطهایی که برای صحیح بودن وضو گفته شد، مثل پاک بودن آب و غصبی نبودن آن ، در صحیح بودن غسل هم شرط است ولی در غسل لازم نیست بدن را از بالا به پایین بشوید، و نیز در غسل ترتیبی ، لازم نیست بعد از شستن هر قسمت فوراقسمت دیگر را بشوید، بلکه اگر بعد از شستن سر و گردن مقداری صبر کند ( و بعد از مدتي بدن را بشويد، اشكال ندارد بلكه لازم نيست تمام سر وگردن يا بدن را يك مرتبه بشويد، پس جايز است مثلا سر را شسته و بعد از مدتي گردن را بشويد ولي كسي كه نمي تواند از بيرون آمدن بول و غائط خودداري كند...) و بعدطرف راست را بشوید و بعد از مدتی طرف چپ را بشوید، اشکال ندارد. ولی کسی که نمی تواند از بیرون آمدن بول و غائط خودداری کند، اگر به اندازه ای که غسل کندو نماز بخواند، بول و غائط از او بیرون نمی آید، ( بايد فورا غسل كند و بعد از غسل هم فورا نماز بخواند.) چنانچه وقت تنگ باشد، بایدهر قسمت را فورا بعد از قسمت دیگر غسل دهد و بعد از غسل هم فورا نماز بخواند. وهمچنین است حکم زن مستحاضه که بعدا گفته می شود.

381 - کسی که قصد دارد پول حمامی را ندهد یا بدون اینکه بداند حمامی راضی است بخواهد نسیه بگذارد، اگر چه بعد حمامی را راضی کند، غسل او باطل است .

382 - اگر حمامی راضی باشد که پول حمام نسیه بماند ولی کسی که غسل می کند قصدش این باشد که طلب او را ندهد، یا از مال حرام بدهد، غسل او ( باطل است .) صحیح است .

383 - ( اگر پولي را كه خمس آن را نداده به حمامي بدهد، اگر چه مرتكب حرام شده ، ولي ظاهر اين است كه غسل او صحيح است و ذمه اش به مستحقين خمس مشغول مي شود.) اگر بخواهد پول حرام یا پولی که خمس آن را نداده به حمامی بدهد، غسل او باطل است .

384 - اگر مخرج غائط را در آب خزینه تطهیر کند و پیش از غسل شک کند که چون در خزینه تطهیر کرده حمامی به غسل کردن او راضی است یا نه ، غسل او باطل است ،مگر اینکه پیش از غسل حمامی را راضی کند.

385 - اگر شک کند که غسل کرده یا نه ، باید غسل کند. ولی اگر بعد از غسل شک کند که غسل او درست بوده یا نه ، ( در صورتي كه احتمال بدهد كه وقت غسل ملتفت بوده و صحيح بجا آورده ،لازم نيست دوباره غسل كند.) لازم نیست دوباره غسل نماید.

386 - اگر در بین غسل حدث اصغر از او سر زند مثلا بول کند، ( بايد غسل را رها كرده و غسل ديگري بنمايد. و چنانچه بخواهد غسل ترتيبي نمايد، بنابر احتياط مستحبي وضو هم بگيرد.) غسل باطل نمی شود.

387 - هرگاه به خیال این که به اندازه غسل و نماز وقت دارد ( غسل كند ولي از جهت ضيق وقت وظيفه اش تيمم بوده در صورتي كه با خودغسل ، قصد قربت كرده باشد غسل او صحيح است بلكه اگر براي نماز غسل نموده باشدغسل او نيز صحيح است .) برای نماز غسل کند، اگر چه بعد از غسل بفهمد که به اندازه غسل وقت نداشته ، غسل او صحیح است .

388 - کسی که جنب شده اگر شک کند غسل کرده یا نه ، نمازهایی را که خوانده ( چنانچه احتمال بدهد كه وقت شروع به نماز ملتفت بوده ، صحيح است . ولي براي نمازهاي بعد بايد غسل كند، و در صورتي كه بعد از نماز، حدث اصغر از او صادرشده باشد، لازم است وضو هم بگيرد، و اگر وقت باقي است ، نمازي را كه خوانده اعاده نمايد.)صحیح است ، ولی برای نمازهای بعد باید غسل کند.

389 - کسی که چند غسل بر او واجب است می تواند به نیت همه آنها یک غسل به جاآورد، ( و ظاهر اين است كه اگر يكي معين از آنها را قصد كند، از بقيه كفايت مي كند.) یا آنها را جدا جدا انجام دهد.

390 - ( اگر بر جايي از بدن آيه قرآن يا اسم خداوند متعالي نوشته شده باشد.چنانچه بخواهد وضو يا غسل را ترتيبي بجا آورد بايد آب را طوري به بدن برساند كه دست به نوشته نرسد.) کسی که جنب است ، اگر بر جایی از بدن او آیه قرآن یا اسم خداوندمتعال نوشته شده باشد، حرام است دست به آن نوشته بگذارد. و اگر بخواهد غسل کندباید آب را طوری به بدن برساند که دست او به نوشته نرسد.

391 - کسی که غسل جنابت کرده ، نباید برای نماز وضو بگیرد، ( بلكه با غسلهاي ديگر واجب - غير از غسل استحاضه متوسطه - و با غسلهاي مستحب كه در مسأله 644 مي آيد، نيز مي تواند بدون وضو نماز بخواند، اگر چه احتياطمستحب آن است كه وضو هم بگيرد.) ولی باغسلهای دیگر نمی شود نماز خواند و باید وضو هم گرفت .

خدمات تلفن همراه
مراجعه: 180,705,720